Andre Bygninger var bestilt af Den Fynske Opera i 2011 i forbindelse med Statens Kunsfonds “Huskomponist” ordning, og vandt “Reumertprisen” for bedste opera, 2015
Libretto: Rasmus Zwicki
Første opførelse: 24. april 2015
Første sangerbesætning: Senza; Stina Schmidt, Paura; Tina Kiberg, Pietá: Lise-Lotte Nielsen, Veloce: Kiki Brandt, Ricordo: Jens Søndergaard, Accurato: David Danholt, Opposto: Jesper Brun Con Brio: Thomas Storm Hansen
Orkester: Fløjte, Klarinet, 2 F-horn (Bb Wagnertuba), trompet, tuba, percussion, 2 keyboards, violin, viola, cello
Varighed: 140 minutes i to akter
Forlag: Edition Wilhelm Hansen
| Se videoklip01 | Se Videoklip02 | Se Videoteaser |
Anmeldelser:
”’Andre Bygninger’ på Den Fynske Opera er en fabelagtig og forrygende opera! UDRÅBSTEGN! Tal, tekst, fortælling, musik, persongalleri, scenografi, kor, dans går op i en højere enhed, det er charmerende, det er klassisk og det er finurligt. Tak til de medvirkende for en forførende og foruroligende rejse ind i ‘Bygning 2’! Tak til Andy Pape og Rasmus Zwicki for at have beriget med en ny skarp opera med humor, skønhed og tal-poesi!” – Johanne, publikum
”Hvis man skulle have mulighed for det, bør man skynde sig at købe billet til forestillingen Andre Bygninger med Den Fynske Opera. Jeg oplevede den i aftes og er stadig både forstemt og knuget over mine 2 timer og 40 minutter som del af det univers, der udfoldede sig på scenen. Del af. Ikke beskuer. Del af. Se, dét er god kunst. Tak for en modig opsætning, Jesper Buhl.”- Jørgen, Publikum
”Forrygende, forjættende og fuldstændigt helstøbt…eller med andre ord: Ååårrhh hvaaad for en fed opera!!! (udråbstegn, udråbstegn, udråbstegn)” – Anne-Louise, publikum
”Vi var alle 4 meget begejstrede. Jesper, det er lykkedes dig at få mine 2 teenageknægte gjort vilde med moderne opera. Det er sgu´ noget af en bedrift. Da de hørte vi ville ind og se forestillingen igen ville de med, og de blev heller ikke skuffede denne gang.” – Henriette, publikum
”Tak til Den fynske opera for en flot, flot “Andre bygninger”. Tillykke til Jesper Buhl for at nå i mål med så stor en satsning, tillykke til Andy Pape for smuk, original musik med smagfuld og varieret instrumentering i miks med elektronik. Flot, flot scenografi af Marie i Dali, suverænt sangercast med fremragende præstationer over hele linjen. Hermed bevist – endnu engang – at nyskreven opera sagtens kan være både underholdende, medrivende og tilgængeligt.” – Michael Bojesen (Reumert komitémedlem)
”’ANDRE bygninger’. En sær titel. Hvor skal vi mon hen? Til arkitektoniske omvæltninger af København? Odense? Århus? Og hvordan skal det blive til sang og opera? Bare rolig. Operaen er lige så sær som sin titel. (…) Der er næsten ingen grænser for, hvad de to ophavsmænd vil med denne opera. Papes musik er skrevet med et mylder af sangbare og tekstligt let forståelige passager, instrumentale, solistiske inkorporeringer i det sanglige – her en cello, her en violin, her en blæser, som snor sig omkring stemmerne – alt er velberegnet og forbløffende enkelt i udtryk. (…) På et dansk opera-marked, der i denne sæson har været godt fodret med nyskabelser, er Den Fynske Operas initiativ med dette værk noget af en begivenhed.” – Gregers Dirckinck-Holmfeld (Reumert komitémedlem)
”Kan en opera om overvågningssamfundet serveres med charmerende lethed? Ja, af komponisten Andy Pape – med et ødselt sangerhold, forunderlig musik, vild energi, anarkistisk humor og poesi. Et dansk bud på en nyklassiker.” – Reumert komiteens motivation
Handling/note:
I fokus af operaen Andre Bygninger står Senza, en kvinde der søger efter sin forsvundne elskede, Ricordo. Senzas liv leves, og hele hendes verden udgøres af Bygning 2. Men hun tænker at det måske ikke er den eneste bygning som findes, og i sin stadigt mere fortvivlede søgen efter Ricordo, begynder hun at udforske den labyrint af kontorer og afdelinger som hun befinder sig i. Midt imellem Senzas trivielle arbejdsliv i Vurderingsinstituttet, og hendes idealiserede minde om forholdet til Ricordo, begynder nu en mærkværdig opdagelsesrejse, som gradvist fører Senza længere ud i Bygning 2, og dybere ind i sig selv. Det er ikke nemt at finde forsvundne personer i Bygning 2, og det at lede efter dem er i sig selv meget mistænkeligt, men jo mere modstand hun møder, jo mere stædig og nysgerrig bliver hun, i sin søgen efter at forstå hvad der foregår. På sin rejse gennem bygningen opdager Senza blandt andet, hvordan de nøgletal som alting beregnes ud fra, bliver genereret på en meningsløs og tilfældig måde, i et lille kontor på fjerde sal. Hun besøger også Afdelingen for glemte sager, hvor hun næsten glemmer hvad det er hun søger, og i Afdelingen for kreativitet og innovation finder hun en isoleret og sær, men yderst opfindsom afdelingsleder, som kaster sin kærlighed på hende. Men Senza er nu så besat af at vende tilbage til sin fortid med Ricordo, at den eneste hun rigtig lytter til, er den forandringsfjendske og lidt paranoide Oposto. Han leder den hemmelige modstandsbevægelse, som kæmper for at alting skal blive som det var engang. I sin afmagt over for Bygning 2’s uigennemtrængelige bureaukrati, griber Senza en chance for at erstatte de tilfældige nøgletal med sine egne, meget lave tal, og får på denne måde hele Bygning 2 til at bryde sammen i kaos. Nu starter en indædt jagt på den skyldige, og Senza må skjule sig, imens hun ser hvordan hele hendes verden falder fra hinanden, og håbet om at gense Ricordo smuldrer. Til sidst bliver hun fanget af den nådesløse efterretningstjeneste, som bl.a. kender til hendes tanker om at der findes andre bygninger end Bygning 2. Gennem afhøringer og tortur forsøger man at afpresse Senza for oplysninger om andre bygninger. Hun nægter at kende til dem, men præsenteres til sidst for et vidne: en efterretningsmand, som beretter at Senza i fortrolighed har fortalt ham, hvordan hun føler sig fremmed i Bygning 2, og at hun har talt til ham om andre bygninger. Da Senza lytter til vidnet og genkender Ricordos stemme, bryder hun sammen.