Deprecated: Required parameter $options follows optional parameter $args in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php on line 144 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":1825,"date":"2015-03-16T08:00:30","date_gmt":"2015-03-16T06:00:30","guid":{"rendered":"http:\/\/andypape.dk\/?p=1825"},"modified":"2015-03-29T13:34:29","modified_gmt":"2015-03-29T11:34:29","slug":"brev-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/andypape.dk\/?p=1825","title":{"rendered":"Brev #2"},"content":{"rendered":"

Holb\u00e6k, d. 16. marts, 2015<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/span><\/p>\n

K\u00e6re Carl,<\/span><\/p>\n

Nu er der g\u00e5et 14 dage, siden jeg sidst har skrevet. Der er sket en del i den mellemliggende tid \u2013 det vigtigste for mig var, at i mandags startede der pr\u00f8ver p\u00e5 min seneste opera, \u201dAndre Bygninger\u201d p\u00e5 Den Fynske Opera. Og ja! Der er en opera p\u00e5 Fyn! Den har til huse i det, som du husker som \u201dRosenhaven\u201d ved Odense \u00c5. I din tid husker du det vel mere som et sted, hvor der blev spillet variet\u00e9, og kabaret, alts\u00e5 mere underholdningspr\u00e6get musikteater. Jeg forestiller mig heller ikke – lidt af samme grund – \u00a0at du nogen sinde har bes\u00f8gt stedet. Det er faktisk der, at sangen \u201dSejle op ad \u00c5en\u201d, som er en k\u00e6mpe folkelig succes, og som jeg vil skyde p\u00e5 alle nulevende danskere har et forhold til, blev uropf\u00f8rt i 1895; og m\u00e5ske havde du ogs\u00e5 kendskab til denne landeplage? Den Fynske Opera havde i al fald sin start i 1946, hvor den eksisterede i 16 \u00e5r. Og i 1996, blev den genoplivet som et hus, der prim\u00e6rt besk\u00e6ftiger sig med nyere opera og ledes nu af operachef Jesper Buhl, som er en meget begavet operasanger, og som ogs\u00e5 er min gode ven.<\/span><\/p>\n

Jeg har rigtig meget lyst til at fort\u00e6lle dig lidt om dette operaprojekt, og det h\u00e5ber at du vil tilgive mig, da det er lidt en omvej i forhold til mit prim\u00e6re sigte med vores korrespondance\u2026 Omvendt har du vel ikke en hulens masse at lave lige nu, s\u00e5 alts\u00e5; for fire \u00e5r siden, s\u00e5 var det ved at v\u00e6re lidt vanskeligt for mig at finde arbejde som komponist. Verden har nylig (i 2008) gennemg\u00e5et en omsp\u00e6ndende finansiel krise, som i st\u00f8rrelsesorden m\u00e5ler sig med krakket i 1929, som du oplevede sidst i dit liv. Jeg er ingen \u00f8konom, men det er mit indtryk at krisen i 2008 var endnu voldsommere end den i \u201929. Men hvorom alting er, s\u00e5 var det for ca. 5-6 \u00e5r siden, omkring \u201910-\u201911, \u00a0s\u00e5 godt som umuligt for mig at finde arbejde og tjene penge som komponist. Det var s\u00e5 voldsomt, at jeg begyndte at kigge efter andre muligheder at tjene til livets ophold. Og tag endelig ikke fejl \u2013 jeg er ikke sart. Jeg ved at det er et stort privilegium at jeg overhovedet f\u00e5r lov til at hellige mig at komponere musik, og i virkeligheden ligger det mig altid p\u00e5 sinde, at det er en tilstand, der umulig kan vare ved. P\u00e5 et eller andet tidspunkt skal jeg vel have mig et \u201dordentligt\u201d arbejde. Men tilf\u00e6ldigvis havde jeg lige p\u00e5 dette tidspunkt f\u00e5et en invitation fra Statens Kunstfond om at deltage i et m\u00f8de, hvor \u201dhuskomponistordningen\u201d blev diskuteret. Af \u00e9n eller anden grund syntes jeg at det var vigtigt for mig at deltage i dette m\u00f8de. Indtil dette tidspunkt var huskomponistordningen centeret omkring tilknytningen af en komponist til et symfoniorkester, eller et af de landsdelsensembler, som vi har rundt om i Danmark. Tilknytningen havde indtil da haft en varighed p\u00e5 mellem et til to \u00e5r alt efter projektets beskaffenhed. M\u00f8det gik ud p\u00e5 at diskutere, hvor vidt denne ordning kunne udvides til at omfatte andre institutioner end lige symfoniorkestre, og et eksempel p\u00e5, at en komponist allerede var blevet knyttet til en st\u00f8rre provinsby, blev fremf\u00f8rt. Her indgik komponisten i samarbejder med de lokale kor og orkestre. Han udt\u00e6nkte forskellige \u201dlydinstallationer\u201d som folk p\u00e5 gaden kunne opleve p\u00e5 vej til eller fra arbejde, og meget andet. Disse ideer k\u00f8rte rundt i hovedet p\u00e5 mig i dagene efter dette m\u00f8de, og det varede ikke l\u00e6nge f\u00f8r jeg kontaktede Jesper Buhl, p\u00e5 Den Fynske Opera. Hvad han synes om at knytte mig som huskomponist til Den Fynske Opera i hele tre \u00e5r? At skrive en opera i l\u00f8bet af disse tre \u00e5r, men samtidigt at skulle unders\u00f8ge forskellige aspekter af en operas anatomi i l\u00f8bet af dens tilblivelse, ved at lave et antal \u201dtr\u00e6f\u201d, eller seminarer? Jeg foreslog et \u201dpublikumstr\u00e6f\u201d, et \u201dforfattertr\u00e6f\u201d og s\u00e5gar et \u201doperamusicaltr\u00e6f\u201d, hvor jeg fors\u00f8gte at blande operasangere og musicalsangere sammen for at se hvad dette kunne afstedkomme. Jeg skal fort\u00e6lle dig at Musical, som genre, er blevet ekstremt popul\u00e6r i Danmark. S\u00e5 popul\u00e6r, at der findes et Statsligt Musicalakademi i Fredericia, som jeg kom til at samarbejdede med i forbindelse med det sidste \u201dtr\u00e6f\u201d. Alle disse tr\u00e6f skulle m\u00e5lrettes mod til sidst at skrive en st\u00f8rre opera. Statens Kunstfond syntes ogs\u00e5, at det var en god id\u00e9. Og fire \u00e5r senere er det s\u00e5m\u00e6nd denne opera, som vi har startet pr\u00f8ver p\u00e5.<\/span><\/p>\n

For s\u00e5 igen at spole frem til i mandags: Det er en fantastisk oplevelse at komme ind i et pr\u00f8velokale og h\u00f8re, for f\u00f8rste gang, alle de noder som jeg har brugt tre \u00e5r p\u00e5 at skrive; at de tilsammen virkelig kan blive til musik. Jeg ved, at du har pr\u00f8vet det indtil flere gange, og for mig har det altid en magi, som ikke kan beskrives. Vi komponister adskiller os fra andre kunstnere \u2013 lad os sige billedkunstnere, ved at vi er n\u00f8dt til at meddele os igennem andre kunstnere f\u00f8r vores kunst bliver realiseret. Billedkunstneren maler p\u00e5 sit l\u00e6rred, og n\u00e5r vedkommende er tilfreds, er billedet f\u00e6rdigt, og det kan udstilles. Og vi tilskuere ved, at pr\u00e6cist s\u00e5dan har billedkunstneren \u00f8nsket at hendes billede skulle se ud. Men for en komponist (og her er jeg n\u00f8dt til at tilf\u00f8je: partiturkomponist)<\/em> skriver jeg et partitur, som indeholder en masse sm\u00e5 pletter p\u00e5 en masse vandrette streger, som s\u00e5 skal fortolkes af nogle musikere. Partituret indeholder en mulighed <\/em>for musik, det er faktisk ikke musik i sig selv. Det bliver f\u00f8rst til musik, n\u00e5r det bliver fortolket af de p\u00e5g\u00e6ldende musikere, som skal opf\u00f8re v\u00e6rket. Rigtig mange mennesker synes, at det m\u00e5 da v\u00e6re en ulempe, at komponisten ikke kan v\u00e6re helt sikker p\u00e5, at hans musik vil blive tolket lige pr\u00e6cist, som han havde t\u00e6nkt sig det. Men jeg synes tv\u00e6rt imod, at det er en fantastisk mulighed for at der kan pustes yderligere lag af liv ind i musikken \u2013 lag som jeg aldrig ville kunne have realiseret med mine ringe evner som musiker eller totalt manglende evner som sanger. Og det er her vores metier som komponister virkelig kommer i fokus, nemlig evnen til at kommunikere via de trykte noder, hvad det er, som vi egentligt gerne vil h\u00f8re; hvordan musikken skal klinge<\/em>. Det er ikke gjort alene ved at skrive en masse noder. Det kr\u00e6ver ogs\u00e5 p\u00e5 forh\u00e5nd en forst\u00e5else for det komplekse sammenspil mellem musikkens mange parametre; dynamik, frasering, artikulation, harmonik, rytme, metrum, melodik, polyfoni, formdisposition, klang, og jeg kunne blive ved og ved. Det er det, som i sin tid fascinerede mig ved kompositionsarbejdet, og som fascinerer mig den dag i dag. Det er s\u00e5 komplekst et arbejde, at den menneskelige hjerne n\u00e6sten ikke kan begribe det \u2013 i hvert fald kan vi ikke give en semantisk eller videnskabelig opskrift p\u00e5, hvordan man skriver et godt stykke musik. Det er pr\u00f8vet i \u00f8vrigt \u2013 vi har maskiner, som vi kalder computere, og der var forskere som har fors\u00f8gt at programmere en s\u00e5dan computer til at skrive 1800tals musik. Og det var den kedeligste musik, som jeg nogensinde havde h\u00f8rt.<\/span><\/p>\n

N\u00e5, men jeg fortaber mig \u2013 pr\u00f8ven var fantastisk! Det er et dr\u00f8mmehold af sangere, og vi synes alle at operaen, som hedder \u201dAndre Bygninger\u201d, har alle muligheder for at blive rigtig fin. Nu ligger der fem ugers pr\u00f8vearbejde foran os for at indstudere den ca. to-en-halv-timers lange opera. Og vi er meget ambiti\u00f8se! Vores instrukt\u00f8r, Daniel Bohr, vores scenograf Marie \u00cc Dali og vores dirigent, Claus Efland har meget store planer for denne opera, s\u00e5 jeg tror at taget i Rosenhaven kommer til at lette lidt til premieren. Vi for se\u2026<\/span><\/p>\n

Men jeg har haft en dobbelt agenda med den uge, hvor jeg havde indlogeret mig i Odense i forbindelse med pr\u00f8verne til \u201dAndre Bygninger\u201d. Jeg t\u00e6nkte nemlig, at jeg kunne bruge tiden uden for pr\u00f8vetiden til at g\u00e5 Erling og Rasmus (det er dem med \u201dLyden af Fyn\u201d) efter i deres fodspor med at unders\u00f8ge lyden af Fyn. Jeg n\u00e5ede langt fra alle de steder, som de havde bes\u00f8gt, og det var mig slet ikke muligt at bes\u00f8ge de mennesker, som de havde v\u00e6ret i kontakt med, men jeg ville bare se om jeg kunne komme n\u00e6rmere, hvad lyden af Fyn egentlig var for en st\u00f8rrelse.<\/span><\/p>\n

Om tirsdagen brugte al min ledig tid til at lytte til Odense. Jeg var lidt tidlig oppe om morgen, s\u00e5 jeg t\u00e6nkte at spadsere lidt i Odenses gader om morgen ca. kl. syv og se, hvad for nogle lyde og indtryk jeg kunne samle. Jeg gik ad filosofgangen igennem nogle bagg\u00e5rde, solen var allerede ved at skinne fra en skyfri himmel, der var en tidlig smag af for\u00e5r i luften. Fuglene sang, is\u00e6r h\u00f8rte jeg solsortene (jeg h\u00f8rer dem slet ikke i Holb\u00e6k endnu). Jeg gik nu af Vestergade, p\u00e5 vej mod R\u00e5dhuset, og s\u00e5 h\u00f8rte jeg\u2026. Maskinlarm \u2013 biler, lastvogne, fejevogne, skraldevogne, m\u00e6nd med trykluftshammere, som arbejdede p\u00e5 en bygning, og s\u00e5 h\u00f8rte jeg biler, biler, biler! Du aner ikke hvor mange k\u00f8ret\u00f8jer vi har i dagens Danmark. Ca. 2.2 millioner! Alts\u00e5 ca. et k\u00f8ret\u00f8j for hver anden indbygger i Danmark. Og de larmer! Der er ikke en plet i Danmark lige meget hvor langt ud p\u00e5 landet man g\u00e5r uden at man kan h\u00f8re billarm. Og det er ogs\u00e5 lyden af Fyn. Nu tror jeg at jeg var uheldig lige med at tro at morgen var et godt tidspunkt, hvis jeg skulle opleve en rolig og afslappet Odense. Morgenen er selvf\u00f8lgelig det tidspunkt, hvor arbejdet begynder, og ting skal laves. Retf\u00e6rdigvis skal jeg sige, at hele Odense centrum er ved at blive gjort bilfri, hvilket er en fantastisk god ide. Men varer skal transporteres ogs\u00e5 til de butikker, som ligger i det bilfrie omr\u00e5de, og det skal logisk nok ske om morgenen.<\/span><\/p>\n

Jeg gik ogs\u00e5 en aftentur, og p\u00e5 det tidspunkt kunne jeg fornemme en anden lyd \u2013 nemlig lyden af mennesker. Der er mange mennesker p\u00e5 gaden i Odense \u2013 og mange unge mennesker \u2013 Odense er en stor uddannelsesby med universitet, universitetshospital, konservatorium, skuespilskolen, erhvervsskoler og meget andet. Der er liv, der er snak, folk virker glade og har meget fremdrift. De har sikkert alle de problemer, som mennesker nu har, men jeg fornemmer en gennemg\u00e5ende \u00e5benhed og gl\u00e6de ved livet. Andre storbyer kan udstr\u00e5le en mere reserveret og til tider en mist\u00e6nksom, eller ligefrem aggressiv atmosf\u00e6re. Det fornemmer jeg aldrig i Odense.<\/span><\/p>\n

N\u00e6ste dag valgte jeg at tage til F\u00e5borg efter pr\u00f8verne og se, hvordan den by lyder. Og her skete der noget meget ejendommeligt Carl, for mens jeg k\u00f8rte ud af Odense, havde jeg t\u00e6ndt for radioen, og hvilken musik h\u00f8rer jeg? Din 5. symfoni \u2013 og ovenik\u00f8bet lige pr\u00e6cist slutningen af f\u00f8rste sats af femtesymfonien fra \u201dAdagio non troppo\u201d, som langsomt g\u00e5r over i slagsm\u00e5let mellem bl\u00e6serne, messing og strygerne med ledsagelse af din ber\u00f8mte lilletromme. Lige den musik har en k\u00e6mpe betydning for mig, og tanken slog ned i mig; pr\u00f8ver du at fort\u00e6lle mig noget? Er jeg p\u00e5 rette spor? Eller er det bare tilf\u00e6ldighedernes spil? Hvorom alting er, ankom jeg til F\u00e5borg ca. kl. 19, og k\u00f8rte ned til havnen for at fornemme lyden der. Der var meget stille. Ekstremt stille \u2013 dog stadig lyden af biler, der k\u00f8rte forbi p\u00e5 havnevejen. Men ellers ingen andre lyde end et skib, der brummede. Og s\u00e5 var der nogle s\u00f8folk fra fl\u00e5den eller kystvagten, som skulle p\u00e5 \u00f8velse p\u00e5 et af deres skibe. De virkede meget joviale, og syntes at hygge sig med deres foretagende. Jeg gik lidt rundt, ogs\u00e5 fordi jeg skulle finde et sted at spise aftensmad. Det viste sig at v\u00e6re lidt sv\u00e6rt, fordi alle udsk\u00e6nkningsstederne var lukkede. Og byens gader var fuldst\u00e6ndige \u00f8de, der var ikke en sj\u00e6l p\u00e5 gaden. Jo, jeg s\u00e5 tre kvinder som talte d\u00e6mpet og kiggede lidt p\u00e5 udstillingsvinduer p\u00e5 vej et eller andet sted hen. P\u00e5 et tidspunkt kiggede jeg op og s\u00e5 en fuldst\u00e6ndig stjerneklar himmel, og tanken gik igennem mig: hvordan lyder en stjerneklar himmel i en by, hvor der ikke er en sj\u00e6l p\u00e5 gaderne? Jeg fandt endelig byens eneste \u00e5bne restaurant \u2013 en italiensk restaurant, hvor jeg var den eneste g\u00e6st i et lokale, som snild kunne rumme mindst halvtreds mennesker. V\u00e6rten var en milaneser p\u00e5 min alder, og han spillede italiensk pop musik fra 1950\u2019erne og 60\u2019erne \u2013 en musikgenre, som jeg s\u00e6tter um\u00e5delig stor pris p\u00e5. Men ellers var F\u00e5borg en meget stille by\u2026 M\u00e5ske skulle jeg pr\u00f8ve igen en anden gang\u2026 om dagen\u2026<\/span><\/p>\n

Om torsdagen valgte jeg at bes\u00f8ge din f\u00f8deby, N\u00f8rre Lyndelse. Jeg har bes\u00f8gt den f\u00f8r, men jeg ville bare fors\u00f8ge at m\u00e6rke lyden af den ogs\u00e5. Jeg parkerede i n\u00e6rheden af kirken i Super Brugsens (en slags k\u00f8bmand) parkeringsplads. N\u00f8rre Lyndelse ligner ikke ret meget nu om dagen, n\u00e6rmest bare en stribe huse p\u00e5 vejen mellem Odense og F\u00e5borg, med en Kinagrill og et par benzintankstationer. N\u00e5 ja, og s\u00e5 dit barndomshjem, som vist ikke er dit oprindeligt barndomshjem, som er blevet revet ned. Det er desv\u00e6rre lukket om vinteren, s\u00e5 jeg kunne kun se ind af vinduerne. Men der er en meget smuk kirke, som du ved \u2013 og pludselig slog tanken ned i mig om din far, Niels Maler, eller din mor Maren Kirstine var begravet der. Jeg kiggede p\u00e5 gravsten efter gravsten uden at blive klogere, indtil graveren, som var i gang med en ny grav, indfandt sig. Jeg spurgte om han vidste om Niels Maler J\u00f8rgensen var begravet her, og han svarede, at det mente han ikke, men at Blinde Anders var begravet der. S\u00e5 vi fandt hans sten, og jeg lyttede til hans stilhed. Jeg fandt ogs\u00e5 gravstedet for Godsejeren af Brandstrup og hans familie, der hvor du arbejdede som g\u00e5sedreng som barn. Jeg fandt ogs\u00e5 din kone, Anne Maries statue (af dig?) af et drengebarn med en tr\u00e6fl\u00f8jte \u2013 en glad Pan \u2013 meget romantisk, ledsaget af lyden af bilernes susen p\u00e5 landevejen.<\/span><\/p>\n

Min sidste destinaton var Lindebjerg, hvor Erling og Rasmus havde en stor oplevelse med nogle beboere der. Beboerne gjorde rede for at stedet havde sin egen lyd, en lyd, som de ovenik\u00f8bet kunne synge eller nynne. En slags mystisk langtrukken tone\u2026 Og det sjove var, at Rasmus, som var vokset op i n\u00e6rheden, kunne nikke genkendende til denne lyd. S\u00e5 jeg k\u00f8rte p\u00e5 m\u00e5 og f\u00e5 for at finde denne landsby, som rent faktisk var en samling g\u00e5rde. Og inden jeg vidste af det, var jeg k\u00f8rt igennem og forbi. Jeg parkerede ved landevejen et stykke derfra, og n\u00f8d igen den h\u00f8je bl\u00e5 himmel og solens str\u00e5ler, som lige s\u00e5 sm\u00e5t var begyndt at f\u00e5 lidt magt. En piblende fornemmelse af det for\u00e5r, der er p\u00e5 vej. Og lige der; lige der fornemmede jeg \u2013 ikke lyden af Fyn \u2013 men klangen af Fyn. Det gik op for mig, at jeg m\u00e5ske havde fat i en forkert tanke. I stedet for at finde frem til lyden<\/em> af Fyn \u2013 ville det m\u00e5ske give mere mening \u2013 for mig \u2013 at lede efter klangen<\/em> af Fyn. Og midt p\u00e5 denne mark \u2013 lige d\u00e9r \u2013 kunne jeg fornemme en klang \u2013 en klang af ro, af blidhed, af \u00e5benhed, af stilhed. M\u00e5ske er det noget, jeg bilder mig ind, men jeg tror, at jeg vil pr\u00f8ve at g\u00e5 efter denne fornemmelse fremover, og se, om det kan tilf\u00f8re en mening med den musik, som jeg skal skrive.<\/span><\/p>\n

Jeg pukler i al fald videre med det, og skriver igen om fjorten dage.<\/span><\/p>\n

Indtil da, forbliver jeg din hengivne,<\/span><\/p>\n

\"Andy-signatur\"<\/a><\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Holb\u00e6k, d. 16. marts, 2015 \u00a0 K\u00e6re Carl, Nu er der g\u00e5et 14 dage, siden jeg sidst har skrevet. Der er sket en del i den mellemliggende tid \u2013 det vigtigste for mig var, at i mandags startede der pr\u00f8ver p\u00e5 min seneste opera, \u201dAndre Bygninger\u201d p\u00e5 Den Fynske Opera. Og ja! Der er en […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true},"categories":[1],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p3AgFv-tr","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1825"}],"collection":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=1825"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1825\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1903,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/1825\/revisions\/1903"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=1825"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=1825"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=1825"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}