Deprecated: Required parameter $options follows optional parameter $args in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php on line 144 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-content/plugins/testimonials-widget/includes/libraries/testimonials-widget/includes/libraries/aihrus-framework/includes/class-aihrus-widget.php:144) in /customers/d/e/8/andypape.dk/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 {"id":2100,"date":"2015-08-24T18:00:49","date_gmt":"2015-08-24T16:00:49","guid":{"rendered":"http:\/\/andypape.dk\/?p=2100"},"modified":"2016-01-15T13:06:32","modified_gmt":"2016-01-15T11:06:32","slug":"brev-12","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/andypape.dk\/?p=2100","title":{"rendered":"Brev #12"},"content":{"rendered":"

Holb\u00e6k, d. 24. august, 2015<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/span><\/p>\n

K\u00e6re Carl,<\/span><\/p>\n

Der er sket noget m\u00e6rkeligt, for lige i det \u00f8jeblik at jeg blev f\u00e6rdig med at skrive den f\u00f8rste sats af Sinfon\u00eda Fionia, kunne jeg m\u00e6rke, at der var noget galt. Hvad det var, kunne jeg ikke sige, men det rumlede og skurede i min underbevidsthed. Det er sjovt med den underbevidsthed, som er kunstnerens bedste ven, og som man l\u00e6rer med tiden at stole mere og mere p\u00e5. Det er s\u00e5 vidunderligt at vi mennesker er udstyret med en hel anden side, som jeg tror mange af os ikke sk\u00e6nker en tanke, men som er s\u00e5 berigende, hvis man l\u00e6rer at \u00e5bne sig for den. Det drejer sig om det ikke-rationelle, ikke-bevidste\u2026 Og hvor er det m\u00e6rkeligt at beskrivelsen af den side skal ske med ord som er negativer! Men det er vores rationelle bevidste semantiske side, som i vores samfund og vores tid, er i h\u00f8js\u00e6det, og s\u00e5 at sige har magten. Men hvis jeg skulle beskrive den side af mig med positiver skulle det v\u00e6re med ord som det dr\u00f8mmende, det fabulerende, det legende\u2026 Igen ord som ikke besidder den helt store v\u00e6rdityngde i vores tid. Og dog er det disse sider, som har den store arbejdsbyrde n\u00e5r jeg skriver musik. Det er disse sider, som har magten n\u00e5r jeg komponerer, og derfor har jeg l\u00e6rt at lytte ekstra meget, n\u00e5r de brokker sig.<\/span><\/p>\n

\u00a0Hvad det var, der var galt med satsen, kunne jeg ikke rigtig greje, men jeg vidste at svaret ville komme, hvis jeg bare lod v\u00e6re med at t\u00e6nke alt for meget p\u00e5 det. Og det kom da ogs\u00e5 prompte, mens jeg var i gang med at vaske op; jeg havde slet ikke skrevet symfoniens f\u00f8rste sats! Jeg havde skrevet symfoniens sidste sats! Jeg ved ikke om det sket for dig, Carl, men det er faktisk sket for mig f\u00f8r. Som regel er det s\u00e5dan at jeg f\u00f8ler, at jeg er i gang med en slutning i begyndelsen af min arbejdsproces, og s\u00e5 holder jeg op med at arbejde med det, jeg har gang i og starter forfra; fra begyndelsen! Det er faktisk aldrig sket for mig f\u00f8r, at det er g\u00e5et op for mig, at jeg havde skrevet en slutning efter jeg var f\u00e6rdig med at skrive den. Men, alts\u00e5, i dette tilf\u00e6lde var det tanken, som mit under-jeg b\u00f8d ind med. Og som sagt, det tager jeg alvorligt. S\u00e5 tager mit analytiske rationelle jeg over og begynder at regne p\u00e5 \u201dhvad s\u00e5\u201d delen af arbejdet. Hvad skal der s\u00e5 ske?<\/span><\/p>\n

Tja, der var ikke andet for, end at pr\u00f8ve tesen af og se, om det kunne v\u00e6re sandt. Heldigvis har jeg bestemt at mit v\u00e6rk var fire satser i cyklus, s\u00e5 om cyklussen hedder: sommer-efter\u00e5r-vinter-for\u00e5r – som var min f\u00f8rste indskydelse, eller efter\u00e5r-vinter-for\u00e5r-sommer, fungerer lige godt, hvis nu min \u201df\u00f8rste\u201d sats skal blive den sidste sats. Men der var lige nogle praktiske forhold, som lige skulle grubles over \u2013 nemlig om det kunne fungere musikalsk med den \u00e6ndrede r\u00e6kkef\u00f8lge. Nu havde jeg ikke skrevet de f\u00f8rste tre satser endnu; s\u00e5 kunne f. eks. \u201dsommer\u201d v\u00e6re en f\u00f8rste sats? Jeg har bestemt mig for butterfly-formen, s\u00e5 symfonien skulle \u00e5bne stort, dog ikke s\u00e5 stort som sidste satsen, som jeg alts\u00e5 nu havde f\u00e6rdigskrevet. Det mente jeg godt kunne lade sig g\u00f8re, og sommer-energi, eller \u201dvoksendom\u201d-energi, som var en anden af de till\u00e6gsord, som jeg har h\u00e6ftet p\u00e5 \u201dsommer\u201d, kunne da godt \u00e5bne symfonien. I denne terminologi skulle r\u00e6kkef\u00f8lgen s\u00e5 hedde: \u201dVoksendom-Alderdom-Barndom-Ungdom\u201d. Faktisk synes jeg at denne r\u00e6kkef\u00f8lge er meget bedre end min f\u00f8rste indskydelse: \u201dUngdom-Voksendom-Alderdom-Barndom\u201d.<\/span><\/p>\n

En sidste justering er s\u00e5 varighederne af satserne. Jeg havde bestemt at f\u00f8rste og sidste sats skulle vare 10 minutter. S\u00e5 at flytte f\u00f8rste sats til sidste sats er ingen problem p\u00e5 det plan. Men der sker en forskydning af de \u00f8vrige satser. S\u00e5ledes skal Voksendom \u00e6ndres fra at vare 7 minutter til at vare 10 minutter, og Barndom skal \u00e6ndres fra at vare 10 minutter til at vare 7 minutter. Alts\u00e5 hvis jeg vil bevare min oprindelige formm\u00e6ssige tidsplan \u2013 og det kan jeg m\u00e6rke at jeg gerne vil. S\u00e5 hele satsstrukturen ser nu s\u00e5ledes ud:<\/span><\/p>\n

\"Pape_SinFion_Skrivebord_Nysats_Small-1\"<\/a><\/p>\n

Jeg vil pr\u00f8ve at forts\u00e6tte med de oprindelige tema byggesten i hvert sats og se om det holder. Det m\u00e5 komme an p\u00e5 en pr\u00f8ve.<\/span><\/p>\n

S\u00e5 med min nye f\u00f8rstesats, er byggestenen \u201dJeg ved en l\u00e6rkerede\u201d, som jeg n\u00e6sten vil p\u00e5st\u00e5 at alle dansker kender. Af samme grund har jeg valgt, at den skal s\u00e5 godt som v\u00e6re ukendelig i satsen p\u00e5 trods af, at den gennemsyrer al musikken i denne sats. Jeg har v\u00e6ret inde p\u00e5 dette emne f\u00f8r, men jeg sl\u00f8rer dit dejlige tema, fordi jeg gerne vil lave noget nyt, og ikke h\u00e6nge i en slags folklore stemning af \u201dHer har vi den store danske komponist Carl Nielsens musik p\u00e5 museum\u201d. Og det h\u00e5ber jeg ikke du tager anst\u00f8d af, Carl. Jeg mener det bestemt positivt. Man kan ikke forbedre p\u00e5 din musik! Jeg vil gerne have at lytteren for s\u00e5 vidt skal glemme alt om at \u201dJeg ved en l\u00e6rkerede\u201d gennemsyrer satsen, og koncentrere sig om at lytte til musikken. S\u00e5 jeg har \u00e6ndret lidt p\u00e5 din \u201dl\u00e6rkerede\u201d-struktur. Din melodi er en opadg\u00e5ende r\u00e6kke af faldende tertser. F\u00f8rst en stor terts, s\u00e5 to sm\u00e5 tertser, og til sidst en stor terts. S\u00e5dan her:<\/span><\/p>\n

\"laerkerede\"<\/a><\/p>\n

Det har jeg s\u00e5 \u00e6ndret til en opadg\u00e5ende r\u00e6kke af faldende tertser, bare i r\u00e6kkef\u00f8lgen lilleterts \u2013 to store tertser \u2013 lille terts. S\u00e5dan her:<\/span><\/p>\n

\"raekke01opad\"<\/a><\/p>\n

Samt en nedadg\u00e5ende r\u00e6kke stigende tertser i r\u00e6kkef\u00f8lgen storterts \u2013 to sm\u00e5 tertser \u2013 stor terts. S\u00e5dan her:<\/span><\/p>\n

\"raekke02nedad\"<\/a><\/p>\n

Disse to r\u00e6kker er for s\u00e5 vidt alt, hvad jeg har givet mig selv af musikalsk materiale til denne sats. Min kompositoriske udfordring er, om jeg kan f\u00e5 10 minutter til at g\u00e5 med det. Alts\u00e5 p\u00e5 en interessant og vedkommende m\u00e5de\u2026.<\/span><\/p>\n

Det faldt mig ind, da jeg tog mine analytiske briller p\u00e5, at n\u00e5r nu min sidste sats var en \u201dn\u00e6sten- sonate-form\u201d, at jeg muligvis kunne arbejde formm\u00e6ssigt med de andre satser. Jeg mener alts\u00e5 traditionelt formm\u00e6ssigt, for selvf\u00f8lgelig skal jeg t\u00e6nke formm\u00e6ssigt, n\u00e5r jeg skal skrive en hvilket som helst sats. Det faldt mig ind at rondo-formen var et godt bud p\u00e5 en f\u00f8rste sats. Men her vil jeg ogs\u00e5 kalde det en quasi-rondo, for at have den frihed, som jeg gerne vil have i forhold til at blive bundet op af en streng rondo. Det faldt mig ogs\u00e5 ind, n\u00e5r jeg kiggede p\u00e5 min sm\u00e5 gule sedler, at den faaborgensiske families bud p\u00e5 \u201dpligter\u201d eller de Marstalnavigationsstuderendes version af \u201dhverdagen\u201d var et godt bud p\u00e5 en ritornel, eller en slags refr\u00e6n, som rondoen jo er opbygget af. Hverdagen er i den grad noget, der vender tilbage gang p\u00e5 gang! Jeg t\u00e6nker at en symfonisk hverdag kunne lyde ca. s\u00e5dan her:<\/span><\/p>\n\nhttps:\/\/andypape.dk\/wp-content\/uploads\/2015\/08\/LYDKLIP_HVERDAGEN.mp3<\/a><\/audio>\n

Og en del af hverdagen er selvf\u00f8lgelig pligter, som familien i F\u00e5borg udtrykte som en velkendt lyd. Men is\u00e6r arbejdet pr\u00e6ger vores hverdag, og et af lydklippene, som jeg har gl\u00e6det mig s\u00e5 meget til at komponere p\u00e5, nemlig \u201dTruckervalsen\u201d fra Nyborg. Du skal lige h\u00f8re den oprindelige \u201dTruckervals, som lyder s\u00e5dan her:<\/span><\/p>\nhttps:\/\/andypape.dk\/wp-content\/uploads\/2015\/08\/TRUCKERVALS_NYBORG.mp3<\/a><\/audio>\n

Det sk\u00f8nne ved denne vals er, at jeg kan n\u00e6sten m\u00e6rke og se for mig hvordan vogn og mand smelter sammen i en symbiose; en slags dans som er p\u00e5 \u00e9n gang let og forfinet, men samtidigt tung og grov. Min symfoniske version lyder s\u00e5dan her:<\/span><\/p>\nhttps:\/\/andypape.dk\/wp-content\/uploads\/2015\/08\/TRUCKERVALSSYMFVERSION.mp3<\/a><\/audio>\n

Jeg lover dig at det kommer til at lyde meget bedre n\u00e5r det skal laves af et levende symfoniorkester! S\u00e5, som du godt kan h\u00f8re, er jeg godt i gang med at starte forfra. Det skal blive sp\u00e6ndende om jeg nu kan v\u00e6re helt sikker p\u00e5 at jeg nu<\/span> skriver p\u00e5 symfoniens f\u00f8rste sats\u2026<\/span><\/p>\n

Din<\/span><\/p>\n

\u00a0\"Andy-signatur\"<\/a><\/span><\/p>\n

PS \u2013 du har m\u00e5ske bem\u00e6rket, at jeg har v\u00e6ret lidt l\u00e6nge om at sende dette brev til dig, Carl. Jeg har ellers v\u00e6ret ret flittig med at skrive hver fjortende dag, og det var bestemt min agt at skrive til dig i mandags. Jeg blev dog noget hylet ud af den, da jeg havde en operapremiere sidste weekend. Ja! Endnu \u00e9n! Denne gang lidt mindre dimensioner end min opera \u201dAndre Bygninger\u201d. Der var tale om en b\u00f8rneopera i \u00e9n akt med et orkester p\u00e5 fire musikere og en sangerbes\u00e6tning syv solister, som fik sin premiere i Sverige p\u00e5 et sted som hedder Drakam\u00f6llan, som ligger t\u00e6t p\u00e5 Kristianstad. Og helt apropos stednavnet, er denne opera befolket af lutter drager. Operaens tema var det, at blive drillet, da hovedpersonen eller \u2013dragen ikke kan puste ild som alle de andre drageb\u00f8rn. Og det bliver han drillet med. Men det viser sig at han kan noget, som alle de andre drager ikke kan, nemlig flyve! S\u00e5 alt ender godt. B\u00f8rnene tog v\u00e6ldig godt imod operaen, og jeg gl\u00e6der mig at opleve den sammen med danske b\u00f8rn, da det er meningen at det skal turnere i hele norden. Som du kan forst\u00e5, er der godt gang i den. Nogen gange lige det meste\u2026<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Holb\u00e6k, d. 24. august, 2015 \u00a0 K\u00e6re Carl, Der er sket noget m\u00e6rkeligt, for lige i det \u00f8jeblik at jeg blev f\u00e6rdig med at skrive den f\u00f8rste sats af Sinfon\u00eda Fionia, kunne jeg m\u00e6rke, at der var noget galt. Hvad det var, kunne jeg ikke sige, men det rumlede og skurede i min underbevidsthed. Det […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":"","footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-2100","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-da_forside"],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/p3AgFv-xS","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/2100","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=2100"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/2100\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2227,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/2100\/revisions\/2227"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=2100"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=2100"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/andypape.dk\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=2100"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}